• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-dag levering
  • Fri fragt over 500,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 500,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Gratis fragt | 000T 00M 00S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Basket icon0

0,00 DKK

FAQ: Vitaminer & mineraler

Mange af de spørgsmål vi modtager om kost- og kosttilskud omhandler vitaminer og mineraler. Mange af vores kunder er yderst bevidste omkring vigtigheden af at føre en sund livsstil. Derfor går spørgsmålene ofte på, hvordan de igennem deres kost & kosttilskud optimerer deres præstationer og generelle sundhed – fx via et tilskud af vitaminer/mineraler.

Kort om vitaminer og mineraler

Vitaminer deles op i vandopløselige og fedtopløselige

Vandopløselige vitaminer

Vandopløselige vitaminer optages let af kroppen. Disse vitamintyper lagres ikke i kroppen, og kroppen skiller sig af med overskydende vitaminer via urinen. B- og C-vitaminer er vandopløselige. Der er meget begrænsede eller slet ingen lagre i kroppen af vandopløselige vitaminer, og vi har derfor behov for at få dem tilført dagligt. Der er derfor kun en meget lille risiko for at få for meget af disse vitaminer. Et overskud bliver som nævnt udskilt sammen med urinen.

Fedtopløselige vitaminer

De fedtopløselige vitaminer er A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin og K-vitamin.

De fedtopløselige vitaminer skal opløses i fedt under fordøjelsen, ellers bliver de ikke optaget i kroppen, og ryger ud med afføringen. Hvis man følger en meget fedtfattig kost, så kan man godt få problemer med at optage de fedtopløselige vitaminer, og som en konsekvens heraf få mangelsymptomer. Det er derfor meget vigtigt at spise fedt i samme måltid som de fedtopløselige vitaminer.

Mineraler har mange funktioner i kroppen

Mineraler er grundstoffer, som kroppen skal have tilført via maden. De kan inddeles i makro- og mikromineraler. Betegnelserne makro og mikro hænger sammen med den mængde af mineralet, din krop har behov for. Behovet for makromineraler regnes i gram per kg kropsvægt, mens behovet for mikromineraler er noget mindre og derfor regnes i milligram eller sågar i mikrogram per kg kropsvægt.

Mineraler har mange forskellige funktioner i kroppen. Calcium og fosfor indgår eksempelvis i knogler og tænder. Jern findes i blod. Og natrium og kalium er vigtige for cellefunktionen. Calcium er også vigtigt for nerver og muskler.

Vitaminmangel er sjælden

Når man ser bort fra Vitamin D er danskerne generelt rimelig godt forsynet med vitaminer og mineraler, og reelle fejlernæringsproblemer er rimelig sjældne herhjemme. En almindelig varieret kost, suppleret af en Vitamin D tablet og en alsidig multivitamin og mineraltablet, fx Bodymin, daglig, sørger generelt for tilstrækkelige mængder af alle vitaminer og mineraler.

Vitamin D, som primært fås fra fede fisk, indtager danskerne generelt i for små mængder. Vitamin D er vigtigt for knoglesundheden og immunsystemet. Læs mere om vitamin D her.

Den generelle konsensus (afledt af den tilstedeværende evidens) er at sportsfolk generelt ikke har anderledes behov for mikronutrient supplementering end inaktive.


 

Spørgsmål:

Fandt du ikke svaret i Vitaminer & mineraler?

Du kan måske finde svaret på dit spørgsmål i en af vores andre FAQ's.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: