• Status
  • Dag-til-Dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Fri hjemmelevering over 149,- | 0T 0M 0S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

De 20 aminosyrer


BCAA & Aminosyrer Banner

Når man dyrker styrketræning, så er det relevant at vide, hvad aminosyrer er. Hvorfor? Fordi aminosyrer sammensættes til proteiner, og muskler består af protein. Hvis man vil have større muskler, skal man altså indtage tilstrækkeligt med protein via kosten. Lad os derfor kigge lidt nærmere på aminosyrer.
 

Hvor mange aminosyrer findes der?

Der findes 20 forskellige aminosyrer, hvoraf de 8 er essentielle. Når de er essentielle, så betyder det, at de skal tilføres via kosten. Kroppen kan ikke selv syntetisere de essentielle aminosyrer. Af de 8 essentielle aminosyrer, er 3 af dem forgrenede aminosyrer, eller det man populært kalder BCAA (Branched Chain Amino Acids). Listen nedenfor giver et overblik over, hvilke aminosyrer der er essentielle, og hvilke aminosyrer der er ikke-essentielle. De forgrenede aminosyrer er markerede med en stjerne.
 
Essentielle Ikke-essentielle
Isoleucine* Alanine
Leucine* Asparagine
Lysine Aspartate
Methionine Cysteine
Phenylalanine Glutamate
Threonine Glutamine
Tryptophan Glycine
Valine* Proline
Serine
Tyrosine
Arginine
Histidine
*forgrenede aminosyrer (BCAA)

Hvad sker der med aminosyrerne?

Når man indtager protein igennem kosten, så spaltes proteinerne ned i frie aminosyrer, som så kan indgå i kroppens proteinsyntese. Vi har gener, som koder for et hav af forskellige proteiner. Det er vigtigt, at vi har alle 20 aminosyrer tilgængelige, da man ellers ikke kan danne visse proteiner. For dem som træner med vægte, bliver aminosyrerne brugt til at vedligeholde og opbygge nyt muskelvæv. Det er derfor, det er vigtigt, at man indtager rigeligt med protein gennem kosten, og at ens kost er så alsidig, at man får dækket behovet for alle 20 aminosyrer. Det er typisk ikke noget problem, hvis man spiser kød, fjerkræ, fisk osv., men er man vegetar eller veganer, skal man være ekstra opmærksom på, hvordan man sammensætter sin kost, hvis man vil være sikker på at få dækket behovet for alle 20 aminosyrer. Her taler vi selvfølgelig primært om de essentielle og de forgrenede aminosyrer, som ofte mangler i visse vegetabilske fødevarer.

Du kan finde BCAA piller her.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: