• Status
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Skal man holde pause fra kreatintilskud?

Kreatin fra Bodylab

Der er mange ting man skal være opmærksom på, når man tager kreatin. En af disse ting er, at man med jævne mellemrum bør holde en pause fra kreatin. Og det gælder for alle som tager kreatin, uanset om man har kørt en loadingcyklus eller ej. Inden vi ser nærmere på hvorfor det er vigtigt at holde en pause fra kreatin fra tid til anden, så lad os lige opsummere de 2 doseringsmetoder.

Der findes to doseringsmetoder af kreatin

Der findes grundlæggende to metoder at tage en kreatinkur på. Den ene fremgangsmåde er at følge en ”steady-state”-strategi, hvor man kører med konstant dosis hver dag. Hvis man vælger denne fremgangsmåde, så kører man typisk med 3-5 g/dag. Den anden fremgangsmåde indebærer, at man starter kreatin kuren op med en loadingfase. Loadingfasen har typisk en varighed på en uge, og man kører normalt 10-20 g/dag, fordelt på 2-4 doser af 5 g. Når loading fasen er overstået, så skifter man til en ”steady-state”-strategi, hvor man indtager 3-5 g/dag. Den såkaldte vedligeholdelsesfase.

Det skal dog påpeges, at fødevarestyrelsen pålægger os at skrive på etiketten, at den maksimale dosis kreatin er 2 gram (nye regler siger 3 gram) pr. dag. Disse regler følger vi naturligvis. I realiteten anvender atleter dog kreatinkure med andre doser. Fx den ovenfornævnte kur, som indledes med en loadingfase. Vi kan informere om, at man tidligere brugte denne fremgangsmåde meget, og gøre opmærksom på at det er en mulighed som forelægger, men vores officielle anbefalinger lyder på maksimalt 3 gram pr. dag.

Pauser fra kreatin anbefales

Med tiden opnås en tolerance over for kreatin. Det vil altså sige, at selvom man fortsætter med at tage kreatin, vil niveauet af kreatin i musklerne gradvist falde tilbage mod et "naturligt" niveau. Dette skyldes givetvis, at kreatintransportkanalen bliver nedreguleret, og egenproduktionen af kreatin falder. Dette menes at ske over et par måneder.

Der er tale om et reversibelt fænomen

Heldigvis er der tale om et 100 % reversibelt fænomen. "Kreatinfølsomheden" kan dog kun reetableres ved at holde pause med kreatintilskud. Dynamikken i hvor hurtigt, man taber "følsomheden" over for kreatin, og hvor hurtigt den kommer tilbage igen med pause, er dårligt belyst, og der kan ikke gives præcise fagligt begrundede svar. En forsigtig tommefingerregel er, at man bør holde 2 ugers pause for hver 6-8 fulde ugers brug. Dermed ikke sagt, at man ikke må tage kreatin længere end 6-8 uger. Men hvis man eksempelvis kører kreatin i 3 måneder, så er det en god ide at holde cirka 1 måneds pause, inden man går i gang med en ny cyklus. Mange har god succes med 3 måneder on - 1 måned off-cyklussen.

Spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: