• Status
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Er kreatin præstationsfremmende?

Kreatin fra Bodylab

Kreatin er et af de mest anvendte præstationsfremmende kosttilskud der findes på markedet. Kosttilskud har det med at komme og gå. Der har de seneste årtier været mange kosttilskud som har lovet forøget muskelmasse og større styrke, men de fleste er med tiden forsvundet fra markedet, fordi de lovede mere end de kunne holde. Det gør sig ikke gældende for kreatin. Det er et veldokumenteret kosttilskud, som har en mærkbar effekt. Og så er det et kosttilskud som er stort set bivirkningsfrit.

Kreatin har en positiv effekt på anaerobt muskelarbejde

Kreatin forbedrer udholdenheden under anaerobt arbejde. Det kan vise sig som en ekstra gentagelse eller to med samme vægt under styrketræning eller en bedre spurt i et motionsløb (men ikke bedre præstation under resten af løbet, da det givetvis ikke vil være aerobt arbejde). Så det øger altså den kortsigtede styrkeudholdenhed og anaerobe power.

Kreatin øger styrken akut. Allerede nogle dage efter man er begyndt med kreatin, vil de fleste have oplevet en styrkefremgang på 2-5% på deres 1RM, som vedligeholdes, indtil kreatinkuren er overstået. Da man ikke kan nå at bruge sit ATP op på et enkelt løft, menes det, at denne væskeophobning forklarer kreatins effekt på styrken eller en stor del af den.

Kreatin øger både muskelmasse og styrke

I samspil med vægttræning giver kreatin også større fremgang i styrke og muskelmasse end træning alene, så kreatin forstærker på en måde træningsresponsen til styrketræning. Uden træning er der også studier, der antyder, at kreatin selvstændigt øger produktionen af IGF - et vigtigt anabolsk hormon. Denne effekt er muligvis også knyttet til den væskeohobning, der forbindes med kreatinbrug. Så det ser ud til, at kreatin muligvis både har en selvstændig effekt på muskelvækst, men også en effekt i samspil med træning

Sådan virker kreatin

Når musklerne arbejder, er det proteinet Myosin Heavy Chain, som rent faktisk bruger ATP til at trække musklerne sammen. Dette foregår i en cyklus, hvor ATP omdannes til ADP gennem fire trin. Udover at forsyne ekstra ATP til denne cyklus, har kreatin også en direkte indvirkning på denne cyklus, så denne gennemkøres hurtigere. Dette påvirker gunstigt skridthastigheden under fx sprint.

Kilde:

Oral creatine monohydrate supplementation improves brain performance: a double-blind, placebo-controlled, cross-over trial. Caroline Rae, Alison L Digney, Sally R McEwan, and Timothy C Bates

Spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: