• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-dag levering
  • Gratis fragt over 500 DKK
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Gratis fragt -000T 00M 00S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Basket icon0

0,00 DKK

Vægttab og kalorier?


Hvis man vil tabe sig, så er kalorier en betegnelse man ikke kommer udenom. Det der afgør om man opnår vægttab eller ej, handler nemlig om hvor mange kalorier man indtager på daglig basis.

Hvad er kalorier?

Kalorier er en måleenhed der fortæller, hvor meget energi en given mængde kulhydrater, proteiner, og fedt vil give kroppen. Jo større mængder mad man spiser jo større er ens energiindtag.

 

Energiindhold per gram

 

KiloJoule (KJ)

Kilocalorier (kcal)

Fedt

37,7

9

Kulhydrater

16,7

4

Protein

16,7

4

Alkohol

29,3

7

Det daglige energiforbrug

Mennesker har et vist energiforbrug, som er dikteret af kroppens sammensætning og aktivitetsniveau. Hvis indtaget af energi er større end forbruget (energioverskud), bliver den ekstra energi lagret i kroppen som fedtvæv eller muskelvæv og hvis indtaget er lavere (energiunderskud), vil det resultere i et tab af fedt- eller muskelmasse.

Kalorieunderskud bestemmer om man taber sig eller ej

Hvis du gerne vil opnå et vægttab er du nød til at nedjustere antallet af kalorier du indtager og/eller øge dit aktivitetsniveau. Vægttab handler ene og alene om at forbrænde flere kalorier end man indtager, så man derved skaber det meget nødvendige kalorieunderskud. Det at skabe et kalorieunderskud er altafgørende, hvis man vil skille sig af med de overflødige kg.

Kalorieunderskuddet må ikke være for stort

Det er dog vigtigt, at man ikke skaber et alt for stort kalorieunderskud. Hvis kalorieunderskuddet bliver for stort, så begynder kroppen at nedbryde muskelvæv, og det er meget vigtigt at undgå. Muskelmassen spiller en væsentlig rolle i forhold til vores forbrænding. Jo større muskelmasse man har, jo flere kalorier forbrænder man på daglig basis. Derfor er det under en slankekur vigtigt, at man taber sig i et stille og roligt tempo, så man kan bibeholde muskelmassen. For de fleste passer det meget godt med et kalorieunderskud på 500 kalorier om dagen. Så hvis man skal indtage 3000 kalorier om dagen for at bibeholde kropsvægten, så bør man i forbindelse med vægttab indtage 2500 kalorier om dagen. På den måde sikrer man sig, at muskelmasse bevares bedst muligt. 

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her:

Facebook

98.500+

Kontakt