• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Te koffein?

Koffein fra Bodylab banner
,

Koffein er den mest anvendte stimulans i verden. Det bruges af både sportsfolk og almindelige mennesker. Enten i form af koffeinkosttilskud, eller via indtagelse af kaffe og andre koffeinholdige drikkevarer.

Hvor finder man koffein?

Koffein er det vigtigste, aktive stof i kaffebønner. Herudover findes koffein også i te og kolanødder, samt i mere end 60 forskellige planter. Koffein har dog haft forskellige navne, alt efter kilden. Det stof man fandt i kolanødder blev eksempelvis kaldt kolatin, og stoffet i te blev kaldt tein. Det var først da den kemiske struktur af molekylerne blev bestemt, at man blev klar over at det var det samme stof.

Te indeholder også store mængder koffein

Te indeholder koffein ligesom kaffe indeholder koffein. En kop te indeholder cirka halvt så meget koffein (25-50 mg) som en kop kaffe, men igen afhænger det af mærke, type samt brygningen af teen. Især typen af te har betydning for koffeinindholdet. En kop grøn te indeholder således i gennemsnit kun omkring 10 mg koffein.

Te indeholder dog under alle omstændigheder så meget koffein, at det giver en opkvikkende effekt på hjernen. Muligvis giver te endvidere en anden og mere stabil opfriskende effekt end kaffe ved samme dosis koffein. Det kan bl.a. skyldes at te, ud over koffein, også indeholder andre biologisk aktive stoffer såsom polyfenoler og flavonoider.

Effekten af koffein er veldokumenteret

Effekten af koffein er efterhånden ret veldokumenteret(1). Der findes en del undersøgelser, som tydeligt påviser en positiv effekt. Både i forhold til energiniveau i det daglige, og til forbedret præstationsevne i forskellige sportsgrene.

Koffein virker bedst i forhold til udholdenhedssport. De fleste undersøgelser, som dokumenterer en positiv effekt, gør det i forhold til sportsgrene som har en vis varighed.

Sådan virker koffein

Man ved stadigvæk ikke helt hvordan koffein fungerer, men meget tyder på, at koffein påvirker centralnervesystemet, så man bliver mere vågen, udholdende og får en bedre reaktionsevne. Det gør det mange gange lettere at gennemføre et langt og hårdt træningspas.

 

Kilde:

(1)Graham TE, et al.

Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion.

J Appl Physiol 1998;85:883-9.

,

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: