• Status
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Protein efter træning og vægttab?


Det er vigtigt at indtage proteiner og kulhydrater efter træning, så man kan optimere restitutionen, hæmme de katabole processer og få fyldt glykogendepoterne igen. Men hvad så når man er på diæt, og gerne vil tabe sig? Skal man så stadigvæk have protein og kulhydrater efter træning?

Post-workout-ernæring er vigtigt

Godt nok er ”the window of opportunity” ikke så snævert, som man engang troede. Det er heldigvis ikke sådan, at ens muskler falder af fordi der går lidt tid efter træning, før man får sin post-workout-proteinshake. Men post-workout-ernæring er alligevel vigtigt. Det er vigtigt, at kroppen har aminosyrer tilgængeligt, når den skal restituere, og opbygge ny muskelmasse. Så det er vigtigt, at man får protein og kulhydrater efter træning. Du kan se en guide til proteinshakes her.

Reglerne gælder også når man vil tabe sig

Man bør stadig indtage protein og kulhydrat lige efter og eventuelt før vægttræning, når man gerne vil tabe sig. Der er dog ikke dokumenteret en ekstra positiv effekt af at indtage mere end cirka 20 g kulhydrater og 20-30 g protein lige efter træning, så her er der for mange en oplagt mulighed for at skrue indtaget ned, idet mange indtager helt op til 50 g protein og op til 100 g kulhydrat. Disse mængder er udmærkede når man ikke er på diæt, men under vægttab kan man med fordel skære her.

Man kan faktisk argumentere for, at post-workout-ernæring er endnu vigtigere, når man forsøger at tabe sig. Risikoen for at tabe muskelmasse stiger, når man ligger i kalorieunderskud. Men protein har en beskyttende effekt på muskelmassen. Man kan til en vis grad holde på muskelmassen, hvis man sørger for at få tilstrækkeligt med protein, når man forsøger at tabe sig. Og det gør sig specielt gældende lige efter træning, hvor de katabole processer dominerer. Så det er en god ide at indtage proteinpulver efter træning. Det kan også være en fordel at supplere med BCAA, da de forbruges i stor stil under hård styrketræning. 

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: