• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-Dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Fri fragt over 99,- | 0T 0M 0S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Hørfrøolie

Hørfrøolie – læs alt om hørfrøoliens egenskaber her

Hørfrøolie er rig på omega-3 fedtsyrer, hvilket er betegnelsen for en type af livsnødvendige (essentielle) fedtsyrer som kroppen ikke selv kan danne og vi derfor skal have gennem kosten. Hørfrøolie indeholder omega-3 på niveau med fiskeolie. Læs mere om hørfrølie her.

Fedt er ikke bare fedt

Fedt er vigtigt for en lang række fysiologiske processer i kroppen. Fedt indgår i opbygningen af kroppens cellemembraner, det spiller en vigtig rolle i forhold til hormonproduktionen, de fedtopløselige vitaminers optagelse afhænger af tilstedeværelsen af fedt osv. Det er derfor vigtigt, at man får alle de fedtsyrer man har brug for på daglig basis. Det er dog ikke helt ligegyldigt hvilken fedtkilde man vælger. Godt nok har man i de seneste år fundet ud af at mættet fedt ikke er nær så farligt som tidligere antaget, men en stor del af ens fedtindtag bør stadigvæk komme fra umættet fedt, som har en god fordeling af omega-3, 6 og 9.

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvor meget man får af de forskellige fedtsyrer. Og ser man på diverse olier, så er der stor forskel på fedtsyre fordelingen. Olier indeholder både omega-3 og omega-6, og det er forholdet mellem de to typer fedt, der er vigtigt for, hvor sund olien er. Man skal nemlig passe på med for meget omega-6 og prøve at få mere omega-3.

Vi får for lidt omega-3

hørfrøolieDe fleste mennesker får alt for meget omega-6, da de fleste fedtholdige fødevarer indeholder moderate mængder omega-6, men får til gengæld alt for lidt omega-3. For at få det optimale forhold mellem omega-3 og omega-6, kan man enten øge sit indtag af omega-3 fedtsyrer, sænke sit indtag af omega-6 fedtsyrer, eller eventuelt begge dele. Moderne vestlig kost har typisk et forhold af omega-6 og omega-3 på 10 til 1, nogle steder op til 30 til 1. Det menes, at det optimale forhold bør være 4 til 1, eller endnu lavere.

Hørfrøolie: En glimrende kilde til omega-3

En olie som har en rigtig god fordeling af fedtsyrer, og et højt indhold af omega-3 fedtsyrer er hørfrøolie. Som navnet indikerer, så udvindes olien fra frøene fra hør planten (Linum usitatissimum), som er en er en spinkel, opret enårig plante, som vokser mange steder rundt omkring i verden. Planten menes at stamme fra Egypten. Hvert frø indeholder cirka 40 % olie, hvor omkring 55-65 % af fedtet i olien består af alfalinolensyre (ALA). Kroppen omdanner alfalinolensyre til eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), som er de omega-3 fedtsyrer der findes i fiskeolie. Hørfrøolie er derfor et fremragende alternativ til fiskeolie kapsler.

Hørfrøolie i glasHørfrøolie skal dog behandles nænsomt. Det er en olie som ret hurtigt bliver harsk, og den skal derfor holdes på køl, og helst bruges indenfor en relativt kort periode. Hørfrøolie bør af samme årsag ikke bruges til stegning eller anden madlavning, hvor olien varmes op, da den ikke er særligt varmestabil. Hørfrøolie egner sig bedst til salater og lignende. Den kan også bruges i proteinpulver shakes og smoothies.

Hørfrø sælges i dag i de fleste almindelige butikker, men det skal lige påpeges, at man ikke høster nogen gevinst ved at spise frøen hele. Den hårde skal gør at hørfrøet ryger ufordøjet igennem fordøjelsessystemet, uden at man drager fordel af den sunde olie. Man kan dog kværne hørfrø i en kaffekværn, og dermed få tilgang til de sunde fedtsyrer. Det er dog ikke helt uden risiko. Hørfrø har ligesom solsikkekerner et ret højt indhold af tungmetallet cadmium, der opkoncentreres i kroppen og på længere sigt kan skade især nyrerne. Man skal derfor ikke indtage frøene i for store mængder.

Hørfrø eller hørfrøolie?

Hørfrø indeholder også lignaner. Lignaner er phytoøstrogener, som er naturligt forekommende planteøstrogener, der fungerer som antioxidanter. Den primære lignantype i hørfrø er secoisolariciresinol diglycosid (SDG). Når man spiser knust hørfrø, omdanner tyktarmsbakterier SDG til pattedyrslignanerne enterolakton og enterodiol.

hørfrø

Dette spiller en stor rolle, fordi pattedyrslignanerne er de former for SDG, som har en indvirkning på vores helbred. Mængden af enterolakton og enterodiol i blodet og urinen fra mennesker og dyr har forbindelse til den mængde planteøstrogener, som indtages. Et stort indtag af knust hørfrø (og dermed SDG) vil resultere i udskillelse af store mængder enterodiol og enterolakton. Mange af disse lignaner går dog tabt i ekstraktionen af hørfrøolie, men hørfrøolie vil dog indeholde en vis mængde lignaner.

Så hvis man vil anvende hørfrøolie som kilde til sunde fedtsyrer, så kan det helt klart anbefales at anskaffe sig en hørfrøolie, hvor olien er udvundet på korrekt vis. Det er vigtigt, at hørfrøolien ikke udsættes for ilt, lys og for kraftig varme, under ekstraktionen, da hørfrøolien ellers tager skade. Hvis olien er produceret ved hjælp af de rette ekstraktionsprocesser, og er blevet behandlet korrekt, så har men en sund og nærende olie, som kan dække en stor del af ens behov for omega-3 fedtsyrer.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: