• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-Dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Fri fragt over 99,- | 0T 0M 0S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Energidrik

Energidrik – optimer din træning med energidrik

Når man dyrker motion især udholdenhedssport så som langrend, triatlon, løb og cykelsport, spiller kulhydrater en vigtig rolle i forhold til ens præstationsevne. Indtagelse af kulhydrater bidrager til at holde blodsukkeret stabilt og glykogendepoterne fyldte. Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken energidrik man vælger. Der er nemlig stor forskel på, hvor hurtigt og let de forskellige typer af kulhydrater, som energidrikke er tilsat, optages. Nedenfor ser vi lidt nærmere på, hvordan en optimal energidrik er sammensat.

Indtagelse af energidrik i forhold til kulhydratstofskiftet

Indtagelse af energidrikke, baseret på kulhydratpulver, tjener primært to formål. Når man indtager energidrik under selve træningen, så undgår man, at ens glykogendepoter tømmes for hurtigt, og man holder blodsukkeret stabilt. Indtagelse af energidrikke efter træning bidrager til opfyldningen af glykogendepoterne og fremmer dermed restitutionen.

Indtagelse af energidrik i forhold til væskebalancen

En anden åbenlys fordel ved at indtage energidrik under træningen er, at man dermed bidrager til at opretholde væskebalancen. Når væsketabet bliver stort nok, så har det en drastisk negativ effekt på ens præstationsevne (et væsketab på bare to procent af din kropsvægt vil forringe dine musklers arbejdsevne med helt op til 20 procent). Det er derfor vigtigt, at man sørger for at understøtte væskebalancen. Dette gælder særligt i varmt vejr og ved meget hård træning. Samtidig indeholder energidrikke som Bodylab Hypocarbs også elektrolytter, som er med til at opretholde saltbalancen. Man mindsker derved risikoen for kramper. 

Energidrik med elektrolytter

Træner man hårdt og i længere tid, kan der opstå et stort behov for øjeblikkeligt indtag af væske. Den naturlige reaktion er, at man på kort tid drikker store mængder vand. Det har dog den fare, at man kan blive utilpas og i særlige situationer kan der være direkte farligt. Når man træner hårdt, sætter man samtidig kroppens indviklede væskebalance på prøve. Et pludseligt stort indtag af rent vand kan forskubbe balancen og være endnu farligere på kort sigt, end hvis man ikke drikker noget.

Derfor er det en fordel at drikke væske, der indeholder elektrolytter. Elektrolytterne i kroppen er opbygget af forskellige salte og mineraler herunder kalium og natrium, og de spiller en afgørende rolle for cellernes funktionalitet. Dermed er elektrolytter helt afgørende for dit velbefindende, og en forstyrrelse af elektrolytternes arbejde kan have alvorlige konsekvenser. Når man presser kroppen i forbindelse med træning, presser man samtidig elektrolytterne, og det er sådan, at man ved indtag af store mængder rent vand kan risikere at sætte gang i en proces, hvor man udskiller elektrolytter fra kroppen. Samtidig gør hård træning det, at man udsveder elektrolytter.

At man er ved at komme i en mangelsituation, kan det vise sig ved hovedpine, at man er desorienteret, har manglende koordination motorikken, får kramper eller i yderste konsekvens kan elektrolyttab føre til hjertestop. Derfor er det vigtigt at indtage vand i kombination med elektrolytter, hvis man træner hårdt, og helt optimalt bliver det, hvis man kombinerer væske, energi og elektrolytter.

Bodylab HypoCarbs – en effektiv energidrik

Bodylab HypoCarbs er en hurtigtvirkende hypotonisk energidrik med en velsmagende og forfriskende smag. Energidrikken fra Bodylab er videnskabeligt udviklet til at tilføre din krop energi, elektrolytter og ikke mindst væske under længerevarende fysisk aktivitet. Hermed modvirkes de faktorer, der medfører udmattelse og/eller krampe.
Energidrikken HypoCarbs fra Bodylab er udviklet med afsæt i den nyeste viden inden for væske- og energiindtag i forbindelse med udholdenhedssport. 

Hvorfor energidrik fra Bodylab?

Som nævnt i indledningen, så er det ikke ligegyldigt, hvilken energidrik man vælger. Ved lange træningspas, er det vigtigt, at man løbende får indtaget kulhydrater, så man ikke løber tør for energi. Forskning har vist, at tarmen har en optagelsesgrænse på omkring 60 gram glukose i timen. Det giver derfor ikke meget mening at indtage store mængder energidrik i den tro, at man kan tvinge kroppen til at optage mere.  En førende forsker indenfor kulhydratsstofskifte og udholdenhedsidræt, Asker Jeukendrup, har dog vist, at man kan øge optagelsen af kulhydrater, med helt op imod 75 procent, hvis man indtager en blanding af glukose og fruktose(1). Dette skyldes, at fruktosen optages igennem andre kanaler end glukosen. 

Energidrikken Hypocarbs fra Bodylab indeholder netop en blanding af glukose (maltodextrin) og fruktose i det optimale forhold. Det optimale forhold er omkring 2:1, for henholdsvis glukose og fruktose. Det er derfor en energidrik som er perfekt i forhold til optimal energioptagelse for alle typer af udholdenhedsatleter.

Hvem kan anvende energidrikken HypoCarbs?

Bodylab HypoCarbs energidrik er specielt udviklet til atleter, der træner i varme omgivelser og/eller sveder meget som eksempelvis triatleter, løbere, cykelryttere, roere osv.

Sådan anvender du energidrikken

Bodylab HypoCarbs energidrik rystes let sammen med vand og indtages før, under eller efter fysisk aktivitet.

Opløs 60-70 gram energipulver i 750 ml. vand.

Dosering af energidrik

Før konkurrence/træning: Drik 200-500 ml. energidrik lige før træning - så begynder du med en god væskebalance.

Under konkurrence/træning: Drik 200 ml. (300 ml. når det er varmt) energidrik hver 15-20 minutter for at opretholde væskebalancen.

Eksperimenter evt. under træning for at se, hvad der virker bedst for dig.

(1) Br J Nutr. 2005 Apr;93(4):485-92. High rates of exogenous carbohydrate oxidation from a mixture of glucose and fructose ingested during prolonged cycling exercise. Jentjens RL, Jeukendrup AE. Source: Human Performance Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Edgbaston B15 2TT, UK.

Energidrik opskrift

Mangler du en opskrift på en energidrik? Klik her for en energidrik opskrift der er nem at lave og som smager godt.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: