• Status
  • Dag-til-Dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Fri hjemmelevering over 149,- | 0T 0M 0S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Motion eller diæt?


Når man vil tabe sig, skal man så satse på motion eller kostændringer? Udholdenhedstræning øger godt nok energiforbruget, men appetitten følger det meste af vejen med, så hvis man fx øger sit ugentlige energiforbrug med 20,000 KJ, så vil de fleste øge deres energiindtag med 10-15,000 og det er kun i en periode, hvorefter forbrug og indtag vil ramme en ny ligevægt. Så selvom motion er godt, og bør indgå i en vægttabsplan, så er kosten stadigvæk det vigtigste.

Et konkret eksempel

Hvis man vil tabe sig cirka et kg om ugen, kræver det et dagligt energiunderskud på godt 4,000 KJ (955 kcal). Hvis man vil realisere dette underskud med kostændringer, svarer dette til at man skærer cirka 40 % af alle måltider. Hvis man vil realisere det via motion kræver det at man løber cirka en time (!) hver eneste dag, uden at spise mere, vel at mærke.

Kosten er vigtigst, men ikke alt

Selvom det ser ud til at kostændringer batter langt mere i regnskabet, bør man alligevel dyrke en form for motion, da det både sikrer at man taber fedt frem for muskelmasse, men også sørger for at vægttabet er lettere at bevare. Man skal dog altid skrive sig bag øret, at man ikke skal forvente et nævneværdigt vægttab, ved at tilføje en masse motion, hvis man ikke også samtidig kigger på sin kost. Der skal meget store mængder træning til for at kompensere for meget udtalt overspisning. Så derfor er kosten og en kostplan vigtigst, men den er ikke alt. Motion spiller også en afgørende rolle.

Styrketræning spiller en vigtig rolle

Udholdenhedstræning bidrager med at øge energiforbruget, og fremmer dermed vægttabet, hvis man sørger for at man ikke øger kalorieindtaget tilsvarende. Men styrketræning er også en vigtig del af en vægttabsplan. Styrketræning øger også energiforbruget. Specielt fordi efterforbrændingen efter styrketræning er meget høj. Forbrændingen kan efter et styrketræningspas være forhøjet i op til 24 timer efter. Det betyder, at man reelt går rundt hele dagen og forbrænder ekstra kalorier, fordi man har været nede og løfte vægte. Men den absolut største force ved styrketræning er, at man ved denne aktivitet tvinger kroppen til at holde på muskelmassen, når man er i kalorieunderskud. Så risikoen for at tabe muskelmasse i en periode hvor man forsøger at tabe sig, er langt mindre, hvis man supplerer med styrketræning.

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: