• Status
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Koffein - et lovligt præstationsfremmende middel?

Koffein fra Bodylab banner
,

Der er blevet lavet mange undersøgelser med det formål at kortlægge koffeins præstationsfremmende egenskaber - både når det gælder det kortvarige, intense muskelarbejde (vægttræning, kuglestød, 100m sprint m.m.), men også det længerevarende muskelarbejde (maratonløb, cykelløb m.m.).

Vi starter med de sportsgrene, som involverer intenst muskelarbejde. Det er ret sparsomt med gode kliniske forsøg på dette område. Højst sandsynligt fordi at det kan være svært at teste i den relativt korte arbejdstid, og fordi at forbedringerne ofte er små. Dog er det vist at koffein kan øge Peak Torque i knæ extensor og flexor muskulaturen ved højt styrketrænede atleter. Koffein har også vist sig effektivt ved gentagende maksimal sprint præstationer.

Hvorvidt koffein kan have en positiv påvirkning af 1RM (evnen til at løfte en maksimal vægt én gang), er dog ikke direkte påvist. Man kan dog måske argumentere for, at koffeinen kan have en effekt på 1RM, hvis man bruger den som en opkvikker på dage, hvor man er træt og uoplagt.

Det ser dog helt anderledes ud når man ser på koffeins effekt på længerevarende muskelarbejde. De fleste undersøgelser viser nemlig, at koffein har en præstationsfremmende effekt på udholdenhedstræning. Der er mange teorier omkring hvorfor koffein virker positivt på længerevarende muskelarbejde. Én teori har at gøre med neurotransmitterne i hjernen. Man mener, at koffein simpelthen forbedrer de elektriske signaler, der går fra hjernen til de arbejdende muskler. Det skyldes, at koffein tilsyneladende hæmmer nogle adenosinreceptorer i hjernen, hvilket betyder at produktionen af dopamin øges. En øget koncentration af dopamin i hjernen resulterer i en bedre signaloverførsel fra hjernen til de arbejdende muskler. Der er altså klart en gevinst at hente, hvis man supplerer sin kardiotræning med et tilskud af koffein.

Selvom koffeintabletter står lidt i skyggen af andre kosttilskud, så har det stadigvæk sin berettigelse som supplement til et godt designet ernærings- og træningsprogram.

,

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: