• Dansk proteinpulver
  • Dag-til-dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Koffein bivirkninger?

Koffein fra Bodylab banner
,

Koffein er det stimulerende stof som flest mennesker i verden indtager. Hovedparten indtager det i form af kaffe, te eller cola, men der er også mange som indtager det som kosttilskud, for at øge energiniveauet. Det gør sig specielt gældende for sportsudøvere, og hos Bodylab har forhandles der også koffeinpiller, som kosttilskud.

De positive effekter ved koffein

Koffein virker opkvikkende. Dette skyldes den centralstimulerende effekt, som koffein har. Koffein stimulere altså centralnervesystemet, og rent praktisk oplever man dette ved at man føler sig mere vågen og koncentreret, og får en hurtigere reaktionsevne.

Koffein virker også præstationsfremmende, da det øger vores udholdenhed. Det er derfor mange sportsudøvere bruger koffein i forbindelse med træning og konkurrence. Tidligere var koffein på dopinglisten, men det er det ikke mere.

Bivirkningerne ved koffein

Bivirkningerne ved brug af koffein er relativt få. Den mest kendte bivirkning, som koffein giver, er afhængighed og ses oftest ved kaffedrikkere. Koffein kan dog også forårsage nervøsitet, irritabilitet, angst, ængstelighed, muskeltrækninger, søvnbesvær og hovedpine. Endvidere anbefaler sundhedsministeriet, at gravide kvinder ikke indtager mere end 300 mg koffein pr. dag, da dette menes at kunne skade fosteret.

Ved ekstrem overdosis, dvs. mellem 150-200mg/kg kropsvægt, kan koffein være dødeligt. Det understreges derfor igen, at man ikke bør indtage mere end 6mg/kg koffein, da højere doser ikke giver en øget effekt, men blot øger risikoen for at koffeinen giver bivirkninger.

Kroppen vender sig til koffein

Koffein er et stof som kroppen vender sig til over tid. Så effekten af koffein vil langsomt aftage, hvis man indtager samme dosis hele tiden. Det kan være skruen uden ende, så hvis man vil undgå at skulle indtage meget høje doser af koffein for at få en effekt, så er det en god ide at tage en pause fra koffein fra tid til anden.

Koffeinafhængighed og -abstinenser

Man kan også blive afhængig af koffein. Hvis koffein indtages regelmæssigt, som man eksempelvis ser det hos kaffedrikkere som indtager store mængder kaffe hver dag, så kan der opstå abstinenssymptomer, hvis man stopper fra den ene dag til den anden. Det kan være let hovedpine, angst, træthed/energiløshed, øget irritabilitet og influenzalignende symptomer. Disse symptomer kommer som regel i løbet af et døgn, efter man har stoppet koffeinindtagelsen. Abstinenssymptomerne vil være på deres højeste på det andet døgn for så at aftage og forsvinde i løbet af en uges tid. 

,

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: