• Status
  • Dag-til-Dag levering
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Fri hjemmelevering over 149,- | 0T 0M 0S tilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Hvor meget protein?


Protein spiller en afgørende rolle for folk som dyrker styrketræning. Det er vigtigt at få tilstrækkeligt med protein, hvis man vil have større muskler. Det samme gør sig dog gældende, hvis man gerne vil tabe sig.

Protein bidrager til at holde på muskelmassen

Det er veldokumenteret at et højt proteinindtag under vægttab er meget vigtigt for at mindske tabet af muskelmasse, lige meget om man vægttræner eller ej.

Udover at protein kan mindske tabet af muskelmasse, mætter protein generelt også mere end fedt og kulhydrater for den samme mængde energi/kalorier. Hvis man får en stor del af sin energi fra protein, vil kosten mætte mere end hvis man fik en mindre del af energien fra protein. Dette er en indlysende fordel under vægttab, hvor man er i energiunderskud og derfor i mindre eller højere grad ofte skal døje med sult.

Det koster mere at fordøje protein

Protein har også en højere såkaldt termogen effekt end fedt og kulhydrater, hvilket betyder at man kan få mindre energi ud af proteiner (pga. den energimængde som kroppen bruger til at forbrænde proteinet med, i forhold til fedt og kulhydrat), end de i princippet indeholder. Det betyder, at protein i realiteten feder mindre end fedt og kulhydrater, da det reelt koster mere at fordøje protein.

Hvor meget protein pr. dag?

Vi anbefaler et proteinindtag på mellem 2 og 3 g/kg/dag. Vælger man at få dækket sit proteinbehov via fx kød risikerer man at øge indtaget af mættet (usundt) fedt markant. Man kan derfor med fordel supplere med fx whey proteinpulver som indeholder 80-90 % ren protein med meget høj biologisk værdi.

Whey proteinpulver fås i to versioner. Bodylab Whey 100 som indeholder 5-6 gram fedt pr. 100 gram og så Bodylab Whey 100 Extra Pure som er helt renset for både fedt og laktose (mælkesukker).

Du kan få inspiration til proteinrige snacks her.

Se i øvrigt vores FAQ om kost og ernæring generelt her.

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: