• Status
  • Dag-til-Dag
  • Fri fragt over 299,-
  • Fragt: Kun 29,- | Gratis over 299,-
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Fedt eller kulhydrat?


Først var der 80’ernes og 90’ernes fedtforskrækkelse, som nu er blevet erstattet af 00’ernes kulhydratforskrækkelse med Atkins, ketosediæter, LCHF og andre diæter som er baseret på et lavt indtag af kulhydrater. De studier der er lavet, har ikke afsløret at den ene ting skulle være bedre end den anden, så længe man i øvrigt spiser sundt.

Ekstreme diæter fungerer generelt dårligt

Hvis man vælger at følge ekstreme diæter, hvor man delvist eller helt forsøger at undgå kulhydrater eller fedt, så løber man ofte ind i problemer i forhold til et eller flere næringsstoffer. Folk som følger diæter som Atkins eller ketosediæter, har eksempelvis ofte meget svært ved at få dækket behovet for fibre, og til tider også visse mikronæringsstoffer. For dem som slavisk undgår fedt opstår et andet problem. De fedtforskrækkede får nemlig ikke dækket deres behov for essentielle fedtsyrer, og mangel på fedt i diæten, fører ofte til en lang række problematiske fysiologiske reaktioner. Mænd som spiser for lidt fedt har ofte for lavt testosteronniveau. Og det er ikke voldsomt befordrende for de resultater man høster fra styrketræning.

En ganske almindelig sund kost fungerer fint

Selvom det er fristende at give sig i kast med de eksotiske diæter, som ofte lover guld og grønne skove, så kommer man for det meste længst med en ganske almindelig sund kost. Hvis man spiser mindst 600 gram frugt og grønt (mest grønt), har et rimeligt høj protein-indtag (ca. 2-3 g/kg/dag), spiser fisk et par gange om ugen (gerne fed fisk) og i øvrigt får nok sunde fedtstoffer og fibre, så er det ikke særligt vigtigt om resten af maden kommer i form af fedtstoffer eller kulhydrater.

Der kan dog være fordele i at være kulhydratkritisk

Når det er sagt, så er der faktisk fordele i at være en smule kritisk i forhold til hvilke kulhydratkilder man vælger. Fra et sundhedsmæssigt perspektiv er det ikke klogt at indtage store mængder hvidt brød, pasta, hvide ris osv. Det er bedre at få sine kulhydrater fra kartofler, fuldkornsprodukter, grøntsager osv. Så helt ligegyldigt er det selvfølgelig ikke. Ligesom det heller ikke er ligegyldigt hvor meget mættet fedt man indtager. Godt nok har man ændret syn på mættet fedt, som ikke betragtes som værende så farligt som det tidligere bliver udnævnt til at være. Men det betyder ikke, at man udelukkende bør indtage mættet fedt. Størstedelen af ens fedtindtag bør stadigvæk komme fra gode fedtkilder, såsom fed fisk, olier og dets lige.

Se i øvrigt vores FAQ om kost og ernæring generelt her.

Andre spørgsmål:

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her: