• Dansk produceret
  • Dag-til-dag levering
  • Gratis fragt over 500 DKK
  • E-mærket

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Gratis fragt - 000T 00M 00Stilbage

Bestil inden 16:0016:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Basket icon0

0,00 DKK

Kosttilskud – hvad er kosttilskud?

Her finder du en lang række spørgsmål og svar omkring kosttilskud. Denne FAQ omhandler kosttilskud som kreatin, koffeinpiller, ginseng mv. Mange mennesker er forvirrede omkring brugen af kosttilskud og sikkerheden ved dem. Bliv klogere på en lang række af vores produkter ved at kigge i denne FAQ.

Introduktion til kosttilskud

Kosttilskud defineres, ifølge fødevarestyrelsen i Danmark, som fødevarer der har til formål at supplere den normale kost og/eller er koncentrerede kilder til næringsstoffer med en fysiologisk eller ernæringsmæssig virkning.

Kosttilskud markedsføres i dosisform og er beregnet til at blive indtaget i mindre afmålte mængder – fx i form af tabletter, piller. kapsler, pastiller, pulverbreve, væskeampuller, dråbedispenseringsflasker. Kosttilskud kan fås som både væsker og pulvere.

Kosttilskud der virker

Virker kosttilskud egentlig? Kosttilskudsbranchen har været plaget af mange useriøse virksomheder, der udelukkende er ude efter en hurtig profit på uvirksomme kosttilskud – især slankemidler. Disse virksomheder har som oftest benyttet sig af vildledende markedsføringsmetoder til deres kosttilskud. Det har blandt andet foregået ved at referere til såkaldt videnskabelige studier. Flere af disse studier er enten enkelte udpluk i en større sammenhæng, eller også er de pure opdigtede. Eksempler på disse er kosttilskudsvirksomheder, der proklamerer at kunne sælge dig kosttilskud, der lover dig hurtigt vægttab, større bryster eller endda at udsende dufte der kan tiltrække det modsatte køn. I de fleste tilfælde er det rent fup, eller også baseret på påstande fra enkelte videnskabelige studier, hvor rotter eller primater har fået enkelte ingredienser fra kosttilskuddene i doser, der er 50 gange højere, end det ville være medicinsk forsvarligt at give et menneske. Eller også markedsføres et bestemt kosttilskuds virkning / effektivitet baseret på ét enkelt studie, og man glemmer så at fortælle, at der findes 49 studier der beviser, at kosttilskuddet ingen virkning har.

Men der findes rent faktisk mange veldokumenterede kosttilskud der virker og har en gavnlig effekt. Af kosttilskud der virker kan blandt andet nævnes proteinpulver, weight gainer, kreatin, ginseng, guarana, koffein, vitaminer/mineraler, fiskeolie/omega 3 osv. osv. Der ligger masser af studier, der dokumenterer at de omtalte kosttilskud virker.

Kosttilskud styrketræning

Styrketræning og kosttilskud er to ting, der ofte bliver forbundet med hinanden. Når man styrketræner hårdt, har kroppen brug for ekstra næring, og seriøse atleter vælger ofte at supplere deres kost med kosttilskud. De mest populære kosttilskud til folk der styrketræner, er proteinpulver, kreatin, weight gainer, fiskeolie og et multivitamin og mineral tilskud. Der ligger videnskabelige studier bag alle disse kosttilskud, der dokumenterer disse kosttilskuds effekt. Der er en tendens til, at nogle mennesker har en filosofi om, at det mest ”rigtige”, er at indtage det hele gennem kosten. Hvad de glemmer, er at de fleste kosttilskud er udvundet af en eller anden form for fødevare (fx udvindes whey proteinpulver fra komælk), eller at de forskellige vitaminer og mineraler eksempelvis optræder i de fleste fødevarer, men ikke nødvendigvis i de optimale mængder.

Proteinpulver som kosttilskud

Proteinpulver benyttes ofte lige efter styrketræning, fitness eller anden hård træning, da kroppen på dette tidspunkt er ekstra modtagelig overfor næringsstoffer. Proteinpulver kombineres ofte med kulhydrater (især maltodextrin er populært) idet musklernes glykogendepoter er udtømte. Får man kulhydrater samtidig med protein, så optages proteinet bedre, i kraft af at kulhydraterne stimulerer frigivelsen af insulin fra bugspytkirtlen, hvilket medfører at alle former for næring i tidsrummet, hvor blodet har et højt niveau af insulin, optages mere effektivt. Timingen af en protein og kulhydrat cocktail er alt afgørende for ens resultater. Et studie publiceret i 2006 (1) viste en 50 % større fremgang i udviklingen af type II muskelfibre, hos den gruppe der tog protein, kulhydrat og kreatin umiddelbart efter træning, end dem der tog de samme mængder i samme forhold morgen og aften. Læs mere om optimal restitution her

Proteinpulver er rent mængdemæssigt nok det mest solgte kosttilskud i Danmark pt. Det er ikke uden grund. Protein består af lange kæder af aminosyrer og aminosyrer er kroppens byggesten. Alt væv i kroppen er bygget op af aminosyrer. Alt fra hud, hår, negle, til organer, hjerne, enzymer i blodet og ikke mindst muskler. Der indgår faktisk aminosyrer i alle komponenter i kroppen og aminosyrer får vi fra protein. De fleste mennesker indtager dagligt med en normal kost mellem 0,8 og 1,0 gram per kilo kropsvægt per dag. Hård (styrke)træning øger dog proteinbehovet og atleter der styrketræner hårdt har brugt for en del mere protein. Den generelle anbefaling ligger på 2-2,5 gram protein per kilo kropsvægt per dag. Dette proteinbehov kan man dække via kosten alene hvis denne er nøje tilrettelagt efter det. Mange vælger dog af praktiske årsager at supplere med et proteintilskud.

Kreatin som kosttilskud

Kreatin er et stof der findes naturligt i kroppen. De sidste 15 år har kreatin været meget populært blandt sportsfolk, da det i flere forsøg har vist sig at øge muskelstyrken og nedsætte restitutionstiden. Kreatin findes i flere forskellige former. Eksempelvis kreatin-phosphat-monohydrat, som er den version, der har den bedst dokumenterede virkninger. Der findes yderligere en håndfuld andre kendte kreatin variationer, fx kreatin ethyl ester, men til fælles for dem alle er at de ikke har den samme dokumenterede effekt som kreatin monohydrat. Kreatin fås som kreatin pulver og kreatin kapsler. Læs mere om kreatin kur her.

Kreatin binder lidt væske i musklerne, så man vil opleve at tage en lille smule på, i løbet af de første dage, man starter med at indtage kreatin.

Kreatin virker som et hurtigt energilager, til stor kraftudladning over kort tid. Derfor har atleter i styrkebetonede idrætsgrene størst udbytte af at supplere med kreatin.
Kreatin har meget få bivirkninger hos mennesker selv ved høje doser. Læs mere om kreatin bivirkninger her.

Weight gainer som kosttilskud

Weight gainer er et kombinationskosttilskud, typisk bestående af whey proteinpulver og kulhydrater. Weight gainer har fået sit navn, grundet at forholdet mellem protein og kulhydrat er særligt udviklet til vægtøgning. En gainer er målrettet mod mennesker som har svært ved at indtage nok kalorier og protein gennem almindelig kost. Som nævnt tidligere, så bevirker et højt indtag af kulhydrat, en frigivelse af insulin, hvilket igen sørger for en bedre optagelse af næringsstoffer i kroppen.

En typisk gainer indeholder ca. 400 kilo kalorier per 100 gram weight gainer pulver. Ønsker man en moderat stigning i vægt, så anbefales det typisk, at man indtager ca. 500 kilokalorier ekstra per døgn. Det vil sige, at dækker man sit ligevægtsindtag gennem normal kost, så kan man nøjes med at supplere med ca. 125 gram weight gainer i døgnet for at opnå et kalorieoverskud på 500 kcal. Det positive i dette er, at så har man samtidig også fået godt 40 gram protein ekstra. Protein er kroppens byggesten – og en essentiel komponent i kosten, hvis man ønsker at tage muskelmasse på.

Kosttilskud energi

Mange kosttilskud har til formål at give dig energi. Her en eksempler på kosttilskud som giver dig et mentalt og fysisk energiboost.

Koffein

Et af de mest populære energigivende kosttilskud er koffein. Koffein fås enten som koffeinpillerkoffeintabletter eller koffeinpulver. Det meste koffein bliver udvundet fra guarana som er en populær ingrediens i diverse energidrikke. Koffein bruges i træningsmæssig sammenhæng til, at give et ekstra energiboost inden træning eller konkurrence for den sags skyld. Fordelen ligger i at koffein ikke længere bliver betragtet som doping, hvilket betyder at det kan bruges frit og lovligt – både til konkurrence og træning. Endvidere er koffein hurtigt ude af systemet igen, bivirkningerne ved koffein er få og det er svært at overdosere. Læs mere om koffein dosering her.

De fleste der drikker kaffe, kender til dets opkvikkende effekt pga. koffeinindholdet. Koffeintabletter kan også bruges i de stunder hvor man evt. er særligt uoplagt, eller træt. Selvfølgelig anbefales det dog ikke at bruge koffeinkosttilskud til at holde sig kunstigt vågen da et søvnunderskud på et eller andet tidspunkt skal indhentes.

Et af de områder, hvor man med fordel kan bruge koffein, er i forhold til vægttab, diæter og regulære slankekure. De fleste mennesker der har prøvet at være på en slankekur, kan nikke genkendende til den træthed og manglende motivation, der indfinder sig fra tid til anden. I disse stunder kan det være specielt svært at motivere sig selv til at komme ud og dyrke fitness, eller af sted til styrketræning. Lidt koffein kan lige være det der giver det ”kick” der skal til for at komme ud ad døren og give den ekstra gas på løbebåndet, kondicyklen eller med håndvægtene. Læs mere om koffein i vores FAQ om koffein her.

Ginseng

Ginseng stammer oprindeligt fra Asien, hvor man anså ginseng for at have et væld af positive egenskaber. Ginseng er en plante, hvorfra de aktive ingredienser (ginsenosiderne), udvindes af plantens rod. Ginseng kosttilskud kan købes i form af den rene rod, piller, miksturer, kapsler og pulvere. I dag associerer man primært ginseng med øget energi, vitalitet og velvære. Et øget energiniveau er veldokumenteret ved daglig indtag af ginseng. Endvidere virker ginseng koncentrationsstyrkende. Det vil sige at man eksempelvis kan bruge det i eksamensperioder, eller bare til at give et fysisk og mentalt overskud i en travl hverdag.

Kosttilskud fiskeolie

Fiskeolie er som navnet antyder udvundet fra fisk. Alle kroppens celler indeholder fedt. Her skelner man mellem mættet og umættet fedt. Det mættede fedt har en mere fast form. Som mennesker er det livsnødvendigt for os at få begge typer fedt for at opretholde vores sundhed. Vores kultur har desværre bevirket at man i stigende grad indtager mere og mere mættet fedt i forhold til umættet fedt. Det betyder at man får mere ”fast fedt” i cirkulation i kroppen, og det er denne fedt, der desværre kan bevirke tidlig åreforkalkning m.m. En sund balance mellem fast og flydende fedt er vigtig for helbredet. Det er her at fiskeolie kommer ind i billedet. Med dets umættede struktur, kan det være med til at afbalancere forholdet mellem HDL og LDL kolesterol. Der forligger ingen direkte officiel anbefaling for et dagligt indtag af fiskeolie, men det anbefales for alle at indtage fiskeolie 2-3 gange om ugen, enten i form af fisk eller omega fiskeolie kapsler.

Læs mere omkring fiskeolie - virkninger og bivirkninger, f.eks. i forbindelse med graviditet.

Kosttilskud afrunding

Generelt kan det siges at vi i Danmark har et bredt og godt sortiment af kosttilskud. Som den konkurrerende atlet, er der rige muligheder i at få kosttilskud, der kan fremme præstationsevnen på sikker og lovlig vis. Indtil for få år siden har kosttilskuds effekt, betydning og potentiale været underprioriteret i de professionelle sportsfolks kredse, men efterhånden som flere og flere videnskabelige studier er blevet publiceret, så har sportsfolkene fået øjnene op for denne ”ekstra” hjælp til en plads på sejrspodiet. Endvidere bliver brugen af diverse kosttilskud brugt i større, og større omfang af almindelige motionister og fitness entusiaster. Ikke uden grund! Danmark ser flere og flere meget seriøse unge mennesker der tager deres helbred og træning alvorligt. Ikke sagt at kosttilskud er et must for at opnå den perfekte form/præstation, men rigtig mange vælger at supplere med kosttilskud, for at være på den sikre side rent ernæringsmæssigt – så at sige, for at give kroppen de optimale vilkår for udvikling og restitution.

Spørgsmål

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Deltag her:

Vind et gavekort på 1.000 kr. Deltag i konkurrencen

Facebook

87.050+

Trustpilot

9.5 / 10

Kontakt