• Dansk produceret
  • Dag til dag levering
  • Gratis fragt over 500 DKK

Brug for hjælp? 96 525 525

Lige nu: Gratis fragt med GLS - 00T 00M 00Stilbage

Bestil inden 16:0015:00

Næste afsendelse

00: 00: 00

Så sender vi i dag

Leveres mandag med GLS

Basket icon0

0,00 DKK

Kostplan til vægttab - gratis kostplan til vægttab?

Hvis man ønsker at tabe sig, så kræver det at man følger en fornuftig kostplan. Det er meget vigtigt, at man indtager mindre end man forbrænder. Kostplanen skal være sådan skruet sammen, at man skaber et kalorieunderskud. Ellers taber man sig ikke.

Hvordan finder man sit ligevægtsindtag?

For at kunne strikke en fornuft kostplan sammen, som er rettet imod vægttab, så er det vigtigt, at man kender sit ligevægtsindtag. Der flere forskellige faktorer som spiller ind, når man skal finde frem til ens ligevægtsindtag. Man kan dog forholdsvist præcist forudsige kroppens hvileenergiforbrug ud fra køn, højde, vægt, alder og aktivitetsniveau, fx via Benedict-Harris- ligningen.

Den kan findes her.

Der er dog mest nøjagtigt, hvis man eksperimenterer sig frem til det. Det giver et noget mere nøjagtigt tal. Her er man nødt til at lave et praktisk eksperiment, hvor man vejer al sin mad, og laver en kalorieberegning på alle de fødevareemner man indtager i løbet af en dag. Hvis man indtager 3000 kalorier hver dag, og efter 14 dage stadigvæk vejer nøjagtigt det samme, så kan man med rimelig sikkerhed antage, at ens ligevægtsindtag ligger omkring 3000 kalorier. Hvis man har taget på, så er ens ligevægtsindtag mindre, og så er man nødt til at gentage forsøget med et lavere antal kalorier, indtil man rammer et kalorieindtag, hvor kropsvægten ikke rykker på sig. Det samme gør sig selvfølgelig gældende, hvis man har tabt sig. Så er man nødt til at øge antallet af kalorier, indtil man finder det antal kalorier som gør at vægten holdes konstant. Når man rammer dette, så har man fundet sit ligevægtsindtag.

Minimalt kalorieunderskud er bedst

Når man kender sit ligevægtsindtag, så handler det bare om at trække X antal kalorier fra, så man skaber det meget vigtige kalorieunderskud. Det er vigtigt, at kalorieunderskuddet ikke bliver for stort, da man i så fald risikerer at miste muskelmasse. Et langsomt vægttab er det bedste, da man derved holder på muskelmassen. Muskelmassen spiller en meget vigtig rolle i forhold til forbrændingen, og man ønsker derved ikke at smide for meget muskelmasse. De fleste gør klogt i at holde sig til omkring 500 kalorier i underskud på daglig basis.

Vi gør det let med en gratis kostplan

Men det at lave en kostplan til vægttab kan måske virke uoverskueligt. Det behøver det dog ikke at være. Vi har lavet et kostplansprogram som du gratis kan benytte. Programmet er nemt at anvende og tusindvis af fødevarer er allerede indtastet i programmets fødevaredatabase, hvilket betyder at du blot skal indtaste den mængde du spiser af en given fødevare, så beregner kostplans-programmet selv indholdet af kalorier og fordelingen mellem næringsstoffer.

Få hjælp i debat-sektionen på bodybuilding.dk

Har du brug for hjælp til at lave en kostplan, der kan gøre et vægttab muligt, kan du ved et enkelt klik uploade din kostplan til vægttab til debat-sektionen og få hjælp og vejledning fra de andre brugere på Bodybuilding.dk

Du kan også prøve 3+2 diæten som er en meget anvendt kostplan beregnet til vægttab. Kostplanen er baseret på et højt indtag af protein hvilket er fremmende for et langvarigt vægttab.

Læs også om effektive slankemidler her.

Andre spørgsmål:

Trustpilot

9.6 / 10

7.239 anmeldelser

Se alle

Facebook

76.000+

Synes godt om os

Besøg os